Popular Posts

Thursday, May 26, 2011

MAAF...

Apabila satu kesalahan @ perkara yg tak sepatutnya kita buat telah menyebabkan seseorang @ sesiapa terasa hati, kita akan minta maaf. Orang selalu cakap, sedangkan Nabi maafkan umat, inikan pula kita orang biasa. Aku penah terbaca pasal artikel Dr. H.M Tuah Iskandar. Dia kata maaf adalah hak seseorang individu & kalau ada orang telah berbuat sesuatu yg tak baik pada kita & kita tak dapat nak maafkan dia, jadi jumpaklah di akhirat nanti..(lebih kurang macam tuh la bunyinya)..Ada jugak yg cakap..kalau kita nak kemaafan dari seseorang, kita kena belajar memaafkan orang.

Sebenarnya bukan mudah nak memberi maaf & meminta maaf..kan??satu hubungan yg baik boleh menjadi keruh bila ada keegoaan dalam diri masing2. Tp ada satu benda yg aku tak faham kat sini. Kenapa ada orang yg sanggup nak bawak fitnah, cerita tak elok, perkara mengaibkan tentang orang lain??yg lagi aku tak paham, kalau orang tuh darah daging @ dah jadi sebahagian dari keluarga dia...WHAT DA????

Sakitnya hati, Allah ja tau...kalau bukan disebabkan kewarasan akal, dah lama aku sepak terajang manusia macam tuh..pergghhh!!mulut busuk...kalah bau longkang @ lojji kumbahan..

P/s: kepada sesiapa saja (including me)...kita memang tak terlepas daripada melakukan sebarang kesilapan. baru2 ni pon aku telah lukakan hati orang yg aku sayang..kadang2 kita tak bermaksud pon, tp sentiasa maaf memaafi akan buatkan diri kita lebih tenang. Walau ada sedikit kebencian, lama2 akan bernanah jugak. Kita cuma manusia biasa, tak semulia Nabi, namun pucuk pangkalnya terpulang pada hati kita sendiri..


Rosulullah Shallahu Alaihi Wa’Sallam Bersabda :
“ Orang yang paling di cintai Allah di antara kalian adalah orang yang paling baik budi pekertinya, yang merendahkan diri, yang menyukai dan yang di sukai.
Sedangkan orang yang paling di benci oleh Allah adalah orang-orang yang berjalan dengan mengadu domba, yang memecah belah persaudaraan serta orang yang menuntut orang lain yang tidak bersalah akan kesalahan-kesalahannya.” ( HR.Ath-Thabrani )

No comments:

Post a Comment